Wednesday, October 5, 2011

Mak Lain Pulak Gayanya

Tadi aku jadi anak tak tahu malu sebab mintak aboh topupkan kredit. Mak tanya, dah tak buat bisnes topup ke ? Aku dengan lajunya jawab- "TAK. Apa masalah ntah. Tadi Kak Pijah call. Dia cakap tauke topup tu tukar orang. So,  Pokjo dah tak mahu sambung urus niaga dengan tauke baru tu."

Tadi bagi tau mak yang esok dah nak masuk dewan exam semula. Perasaan cuak menyelubungi jiwa-raga sekarang-"ayat nak over je!". Ngadu la kat mak exam esok susah. Mak doakan adik tau. Solat Hajat untuk adik tau. Mak pon mulalah berleter memberi nasihat panjang. Aku dah tau dah, kalau call mak memang  mak akan bagi support lebih. Bagi nasihat panjang-panjang. Bagi tips sebelom masuk exam. Tulah mak aku. *Walaupon ayat dia sama je. Mak, adik akan buat yang terbaik esok. InsyaAllah.

Kalau aku ngadu kat aboh aku pulak, takde maknenya dapat nasihat-nasihat, ayat-ayat semangat ni. Aboh aku ni jenis COOL. Nanti mesti dia cakap, "aboh tak bagi tekanan pon kat adik. Jawab je lah exam tu." Tengok ayat aboh aku! Huuuuuuuu... Sebab tu kalau bab-bab ni aku lebih suka ngadu-ngadu kat mak. Tapi masa aboh aku muda-muda dulu aboh aku yang suka pakse aku study! Maybe sekarang aku dah besar, dia anggap aku pandailah manage kerja, time dan study sendiri. Apepon aboh memang COOL. Lagi cool bila aboh nyatakan hasrat nak adik belajar sampai PHD. Doakan ye aboh.

Apepon aku kena ngadu kat Allah dulu. Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Mengasihi, Maha Melihat.

Ya Allah esok kami warga student UiTM  yang amek subjek QMT245 nak amik exam dah. Permudahkan urusan kami Ya Allah. Subjek tu susah. Bagilah kesenangan kepada kami semasa menjawab soalan tersebut. KAU berikanlah kami ketenangan. Tolonglah kami esok hari Ya Allah. KAU lah yang Maha Berkuasa. Amin.

Teringin nak makan Tom Yam mak. Nanti nak bejalar buat Tom Yam Thai.

No comments: