Saturday, October 1, 2011

Cuaca Yang Indah

Semalam aku tak boleh tidur sebab aku minum air coffee white town tu. Guling-guling atas katil nak paksa diri ni tidur. Akhirnya pukul 8am aku berjaya tidur! Astagfirullahalazim. Pagi-pagi orang mulakan hari dengan mencari rezeki aku mulakan hari dengan tidur. *Sedih terhadap diri sendiri. Cuaca pagi tadi cantik. Sekitar pukul 7.30am tu kabus tebal sangat kat area admin.-sebenarnya suasana pagi macam ni dah biasa bagi kami warga penduduk Beting Highland. Indahnya ciptaan Allah.



Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka” (Ali-Imran:191-192)


Tidur punye tidur, dah berapa kali sedar tapi masih sambung tidur. Tambah lagi dengan sakit perut lagilah nak tidur. Ingat lagi mak kate dulu, adik ni kalau kawen hilang lah sakit perut tu. "yeke mak ?" nada semangat sambil mata bulat bibir mengukir senyum yang malu-malu tu. HAHA! Tapi tadi mak call, ngadulah kat dia yang aku sakit perut sekarang. mak cakap- "adik tak jaga makan lah tu". Aku iyakan aje. Sebab memang betul pon.

Petang tadi semasa dalam perjalanan nak ke anjung, cantik gila pemandangan alam. Sempatlah hayati dan hirup udara segar tu. Sejuk dan nyaman sangat. Belakang apartment kolej kami ade hutan hijau. Pokok dia besar-besar. Ada pokok tu nampak ranting je tanpa daun. Cantik sangat. Pastu tadi ada kabus selepas hujan kat hutan tu. Cantiknya ciptaan Allah kan ? Subhanallah. Sekarang terasa macam nak makan BBQ kat pantai lah. Okay tetiba je aku ni.


"Allah s.w.t Dialah yang mengirimkan angin pada (tahap pertama), lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah s.w.t membentangkannya di langit menurut yang dikehendaki-Nya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal (tahap kedua): lalu kamu lihat hujan ke luar dari celah-celahnya (tahap ketiga), maka apabila hujan itu turun mengenai hamba-hamba-Nya yang diekhendaki-Nya iba-tiba mereka menjadi gembira"
(Surah al-Rum – Ayat 48)



Tadi mak masak kari itik untuk abang apih sebab dia nak makan. Sayangnye mak aku kat anak-anaknya kan. Manjanya abang aku kan ? Sweetnye abang aku anak mak. HAHA.  Mood rindu family.
Tetiba tadi kak pijah call aku. Dia suruh aku teka dia ada kat mane ? Aku dengar dia macam dalam kete, pastu aku jawab je lah- dalam kete ? Dia cakap memang lah dalam kete tapi kat mane ? aku jawab- Melaka. Dia gelak-gelak. "Kak Pijah ada kat bawah kolej adik ni". Ha ? Aku tak cepat tertipu okay. Aku act cool je sebab aka tau kak pijah tu suka main-main dengan aku. Tapi harapan hati aku Allah jelah yang tahu. Tapi ternyata Kak Pijah tipu akuuu!!! ggrrrr!! Dia sekarang dalam perjalanan ke Baling. Nak mandi Kolam air panas yang kat Baling tu.(kampung aku belah aboh). Kampung kitorang dengan Kolam Air Panas Legong tu dekat sangat. Kak Pijah ni buat orang terkejut je. Adik memang suke surprise, tapi bukan surprise macam tu ! T___T . Pastukan, tadi aku ngadu yang aku sakit perut kat kak pijah*semua orang aku nak ngadu! cait! pastu kak pijah cakap- '' Takpe nanti adik senang dapat anak lepas kawen kalau segugut sekarang macam kaklong. Kak pijah dulu tak segugut tapi selepas kawen dapat segugut.
@Takpelah kak pijah , kita berdoa sama-sama agar kak pijah cepat dikurniakan rezeki anak ye. Amin.@

                                                                  Kat situ ada banyak sangat kolam. Setiap kolam ada tahap panas dia.

No comments: